woensdag 22 juni 2016

Plaatjes vanuit Guizhou, China, deel 3


De omgekeerde wereld!
Wat was het weer een bijzondere dag; met de bus naar school, want vandaag heb ik in het grote College in Kaili, Guizhou, 2 docenten en 3 leerlingen geleerd hoe een Shu Bao, hoofdzakelijk door de Dong bevolking gebruikt, te maken. Ik was voorbereid, had al wat gereedschap meegenomen vanuit Nederland. En in Dimen, het Dong dorp waar ik ooit mijn eerste Shu Bao heb leren maken, extra materialen ingeslagen.

(Ik had gehoopt om ook eerder in Dimen de jongere vrouwen de techniek bij te brengen maar helaas vanwege het rijstplantjes seizoen waren de vrouwen te druk. De oudere vrouwen hebben om dezelfde reden, te druk met gezin en het land bewerken, het niet op tijd aan de jongere generatie geleerd. De enkeling die het probeert mist de kennis...)

Het enthousiasme van vandaag op de school geeft mij de zekerheid dat de techniek wordt doorgegeven aan vele leerlingen. En net als in Nederland, BelgiĆ«, the UK en Duitsland zal het ook in China in andere gebieden dan waar de Dong wonen worden verspreid. Een van de docenten, 2de van links, is een Mongoolse, dus nog even en ook daar heeft straks de vrouw een Shu Bao die ze zomers meeneemt naar haar Yurt. 




Deze Miao docente heeft vanmiddag haar borduurwerk voltooit. Zij heeft er 2 maanden elke schooldag aan gewerkt! Geen wonder dat de leerlingen ook erg mooi werk maken!

Geen opmerkingen: